Information
Välkommen till en fullt fungerande web baserad båtklubbs applikation.
Den innehåller alla grundläggande funktioner en båt klubb behöver, men kan också ändras och skräddarsys efter vissa specifika behov.
För mer info om detta, läs om avtal, priser och andra produkter på hemsidan för
ProAra Consulting AB under Produkter
Arbetet med att utveckla denna web-applikation har pågått sedan 2000 i nära samarbete med flera av styrelse-medlemmarna i
BBK (Blynäsvikens Båtklubb i Vaxholm).
Den är anpassad efter deras verksamhet, vilket är standard för många båtklubbar. och är effektiv och
enkel att använda, oavsett den uppgift man har i båtklubben.
Fördelen med att göra en web-applikation, är att alla som vill se sina plikter eller sin egen status,
kan det göra det direkt via en web-läsare, på dator eller i mobilen, utan att behöva efterfråga sin
uppgifter eller vänta på att den ska skickas ut, och inte minst den är alltid tillgänglig
oavsett tid och plats.
En annan fördel är att alla som är ansvariga för ett område, alltid har tillgång till administrations
sidan närsomhelt, och kan i princip arbeta med sina åtaganden samtidigt, utan att behöva vänta på att någon annan
ska bli klar innan man kan börja. Efter utfört arbete vet man att alla medlemmar kan se alla förändringar som
genomförts, när dom senare besöker båtklubbens hemsida. Detta spar tid för styrelsen och ökar också graden av
service båtklubben tillhandahåller för sina medlemmar, vilket uppskattas av alla.
Web-applikationen är indelad i 3 delar:
-
En allmän del där alla besökare får allmän information om båtklubben.
Där kan man också ansöka om medlemskap eller få vinterplats.
-
En medlemsdel, vilket kräver att besökaren är medlem i klubben och har loggat in som en giltig medlem.
En funktion gör att medlemmen bara behöver logga in en gång, för det skapas en cookie/kaka i deras web-läsare,
som gör att web-applikationen senare kan identifiera besökaren som en giltig medlem.
OBS!! I denna demo version kan man testa detta genom att använda länken "Medlem/Logga In"
på vänster sida och sedan logga in med dom värden som anges, för att kunna se hur det fungerar i den riktiga versionen.
-
Den tredje delen är administrationen, där båtklubbens administration vad gäller medlemshantering, vakttjänst,
arbetsplikt och bryggplatser, varvet o.s.v kan hanteras.
Till denna del får bara vissa personer tillgång till, t.e.x styrelsen. För att få mer information om vad som
kan göras på administrations sidan, klicka på menyn Administration.
I medlemsdelen finns det funktioner för medlemmen att läsa sin status vad det gäller personliga uppgifter (adress, telefonnummer,
e-postadress m.m.) och uppgifter om egen båt. Medlemmen kan själv göra ändringar i detta register.
Detta skall göra att medlemsregistret alltid kommer att vara uppdaterat. När en medlem ändrar sina uppgifter
skickas också ett e-post meddelande till en specificerad person som därmed blir informerad om ändringen,
ifall det finns andra register som också behöver uppdateras såsom bokförings program och dylikt.
Uppgifterna varje medlem kan läsa om sig själv kan naturligtvis bara den specifika medlemem läsa eller ändra via sitt personliga
inloggning och passord.
Medlemmar får tillgång till dessa uppgifter genom sin inloggning, där man sätter sitt personliga passord.
Dessutom kan medlemmen se sin status vad det gäller arbetsplikt, vaktplikt och upptagning och sjösättning av sina båtar.
Den stora fördelen är också att medlemmen numera kan boka upp sina vaktpass direkt mot båtklubbens vaktlista vid bestämda tidpunkter.
Alla bokade vaktpass visas direkt och bara dom lediga passen är bokningsbara. Detta gör hanteringen av vaktpass så mycket enklare
för alla.
Det finns också ett diskussionsforum. Här hoppas vi att medlemmarna för en livlig debatt.